핍박과 종말론적 구원(마10:21-23)

 

(10:21) 장차 형제가 형제를, 아버지가 자식을 죽는 데에 내주며 자식들이 부모를 대적하여 죽게 하리라
(10:22) 또 너희가 내 이름으로 말미암아 모든 사람에게 미움을 받을 것이나 끝까지 견디는 자는 구원을 얻으리라
(10:23) 이 동네에서 너희를 박해하거든 저 동네로 피하라 내가 진실로 너희에게 이르노니 이스라엘의 모든 동네를 다 다니지 못하여서 인자가 오리라

 


* 21절에 대한 Barns' Note on the Bible 을 인용해 본다. 

And the brother shall deliver up the brother ... - Were there no evidence that this had been done, it would scarcely be "credible." The ties which bind brothers and sisters, and parents and children together, are so strong that it could scarcely be believed that division of sentiment on religious subjects would cause them to forget these tender relations.

Yet history assures us that this has been often done. If this be so, then how inexpressibly awful must be the malignity of the human heart by nature against religion! Nothing else but this dreadful opposition to God and his gospel ever has induced or ever can induce people to violate the most tender relations, and consign the best friends to torture, racks, and flames. It adds to the horrors of this, that those who were put to death in persecution were tormented in the most awful modes that human ingenuity could devise.

They were crucified; were thrown into boiling oil; were burned at the stake; were roasted slowly over coals; were compelled to drink melted lead; were torn in pieces by beasts of prey; were covered with pitch and set on fire. Yet, dreadful as this prediction was, it was fulfilled; and, incredible as it seems, parents and children, husbands and wives, were found wicked enough to deliver up each other to these cruel modes of death on account of attachment to the gospel. Such is the opposition of the heart of man to the gospel! That hostility which will overcome the strong ties of natural affection, and which will be satisfied with nothing else to show its power, can be no slight opposition to the gospel of God.

 

23절은 난해 구절이다. 이스라엘 동엔가 문자 그대로 이스라엘을 가리킨다면 그것은 AD70년의 유대 멸망 사건을 가리키는 것으로 해석되어야 한다. 이렇게 해석하는 사람들이 있다. 그러나 예수님의 종말에 대한 가르침은(마23장, 막13장 등 참조) 우리에게는 이미 역사적 사건이 된 예루살렘의 멸망과 우주적 종말 예언을 유비적인 관계로 묶어 설명하면서 두 사건을 날카롭게 구분하지 않는다. 예루살렘 멸망 사건은 우주적 종말 사건에 대한 창의 역할을 하는 것이다. 이렇게 볼 때 이스라엘은 상징적인 표현일 수 있다. 이스라엘의 온 동네는 이 세상 전체를 상징하는 것일 수가 있다. 이런 해석 역시 가능하다.

 

 

 

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